مصاحبه با مدیر عامل تاما پارت

مصاحبه با مدیر عامل تاما پارت

مصاحبه با مدیر عامل تاما پارت

چنانچه مستحضرید ما در تبریز انجمنی داریم بنام انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی و خودرو تبریز که به اختصار انجمن قطعه سازان می گویند که در زمره اولین انجمن های کارفرمایی در کشور و به روایتی اولین انجمن کارفرمایی قطعه سازان کشور است که مجوز خود را در 11 آبان سال 1373 از وزارت کار دریافت کرده است.( انجمن قطعه سازان تهران 23 آبان 1374 مجوز گرفته است). 


انجمن ها در ایران غیر سیاسی و غیر انتفاعی هستند در واقع انجمن ها نمی توانند  فرآیندهای مالی در داخل انجمن انجام دهند تا با انجام فرآیندهای مالی به اعضای خود سود و منفعت برسانند، از طرف دیگر سازندگان قطعات خودرو و تراکتور که شهر و استان ما به عنوان یکی از قطب های صنعتی تولید قطعات خودرو تراکتور محسوب می شود عموماً در انحصار ایران خودرو ، سایپا و تراکتورسازی هستند و برای حضور در بازار لوازم یدکی (افترمارکت) نیازمند به تاسیس دپارتمان فروش برای هر واحد صنعتی هستند که این امر بسیار هزینه بر است و موفقیت آن هم زمانبر می باشد. لذا برآیند این تفکرات در انجمن قطعه سازان تبریز منجر به ایجاد جرقه ای شد برای تاسیس یک شرکت مهندسی بازرگانی برخواسته از بطن انجمن که بتواند تمام این مشکلات را با حضور در بازار لوازم یدکی به عنوان دپارتمان فروش تمام واحدهای قطعه‌سازی استان با ایجاد یک برند مشترک و با شعار حلقه اتصال تولید به توزیع برای واحدهای عضو انجمن منافع مالی داشته باشد.


اما این تفکر از لحظه ای که متولد شد تا لحظه ای که شرکت مهندسی بازرگانی آرمان ماشین پارت تبریز با برند تاماپارت به ثبت رسید یک فرآیند ۱۵ ساله ای را طی کرد. در این ۱۵ سال این تفکر بارها بارها توسط هیات مدیره اهای ادوار مختلف انجمن، مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفت و در هیات مدیره اخیر انجمن، تاسیس شرکت مهندسی بازرگانی به یک کمیته اختصاصی متشکل از اعضای انجمن، بنام کمیته اقتصادی و بازرگانی سپرده شد که خروجی مطالعات این کمیته، منجر به ثبت شرکت آرمان ماشین پارت تبریز با شماره ثبت 47642 در اداره ثبت شرکتهای تبریز در بیستم آبان ماه ۱۳۹۷ با مشارکت ۵ نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه سازان تبریز و با سرمایه 500 میلیون ریال و با ترکیب مرتضی جانمحمدی مدیرعامل، یونس اکبرپورپایدار رئیس هیات مدیره، بهراد فرشاد نائب رئیس هیات مدیره، جلال موسوی عضو هیات مدیره، علیرضا حسین زاده بازرس اصلی و مسعود فاضل بازرس علی البدل شد.


بعد از ثبت شرکت با توجه به اینکه این شرکت از داخل انجمن قطعه سازان تبریز برخاسته است، دارای یک سرمایه اجتماعی بزرگی است، لذا معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان به این شرکت با دید یک کنسرسیوم بازرگانی قطعات خودرو نگاه می کند. بنابراین پروپزالی از طرف شرکت تقدیم به شرکت شهرک های صنعتی شد مبنی بر درخواست خرید زمین برای ایجاد یک نمایشگاه دائمی قطعات خودرو، هایپرمارکت صنعتی و از نگاه صادارت محور، مرکز مذاکرات بین الملل قطعات صنعتی و خودرو، این درخواست مورد موافقت قرار گرفت و زمینی به مساحت 666 مترمربع در بهترین مکان شهرک فناوری خودرو دقیقاً روبروی درب ورودی اصلی شهرک به شرکت آرمان ماشین پارت اختصاص یافت.


شرکت تا اواخر سال 1398 درگیر خرید زمین و مراحل گذر مشکلات اولیه زمان تاسیس شرکت با ادارات و تشکیل جلسات و معرفی شرکت به مراجع ذی صلاح بود، در اواخر سال 1398 هیات مدیره به این جمع بندی رسید که می تواند فروش قطعات را آغاز نماید و همچنین اینکه برای فروش باید بازار لوازم یدکی تهران را مرکز فروش قرار دهد یعنی تامین از تبریز و فروش از تهران اتفاق بیافتد. بنابراین در اول اسفند 1398 دفتر فروش تهران اجاره شد و با برخورد به تعطیلی بازار به دلیل شیوع ویروس کووید 19 ، عملاً فروش از اردیبهشت 1399 آغاز شد. در سال 98 یکی از همکاران عضو انجمن که از اولین روزهای تفکر تشکیل شرکت مهندسی بازرگانی همراه بود و مدتی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در مالزی بود به کشور بازگشت و با شنیدن تاسیس شرکت با واریز مبلغ سهام با هیات مدیره همراه شد و بعد از تاسیس دفتر تهران ، بعنوان معاونت بازرگانی شرکت در دفتر تهران مستقر گردید و روند فروش را مدیریت می کند.


با توجه به واریزی های هیات مدیره به هزینه های جاری و ترمیم حساب شرکت جهت چک های زمین، در شهریور ماه 1399 هیات مدیره تصمیم به افزایش سرمایه گرفت و با رسیدن آورده هر یک از شرکاء به مبلغ 2 میلیارد ریال، سرمایه شرکت به 12 میلیارد ریال افزایش یافت و همچنین تغییر در ترکیب هیات اتفاق افتاد که آقایان: بهراد فرشاد مدیرعامل ، یونس اکبرپورپایدار رئیس هیات مدیره، مرتضی جانمحمدی نائب رئیس هیات مدیره، جلال موسوی عضو هیات مدیره، غلامحسین پیروزی عضو هیات مدیره، علیرضا حسین زاده بازرس اصلی و مسعود فاضل بازرس علی البدل به مدت 2 سال منصوب شدند.


با توجه به اینکه بتدریج فروش شرکت افزایش می یافت و طبق سیاست هیات مدیره برای صیانت از برند تاماپارت، در ابتدا محصول قابل فروش بصورت  Unbox(بدون جعبه) به بازار ارائه می شود تا بعد از فیدبک مثبت بازار ، محصول مذکور در جعبه های تاماپارت توزیع شود، نیاز به برندسازی و تدوین مکتوب برندبوک بعنوان سند راهبردی برند سازی بشدت احساس می شد، بنابراین برای این منظور شرکت با یکی از بهترین مشاوران منطقه در این خصوص وارد مذاکره شد و قرارداد تدوین برندبوک منعقد گردید و به سرانجام رسید.


با توجه به مصوبه هیات مدیره برای شروع عملیات ساختمانی زمین شرکت از بهار 1400، نیاز به دفتر تبریز که نزدیک و مشرف به زمین شرکت باشد و همچنین محلی مناسب برای دعوت از اعضای انجمن برای ارائه فعالیت های شرکت و دعوت به خرید سهام توسط قطعه سازان و همچنین سامان بخشیدن به زیرساخت های شرکت و آغاز معماری سازمانی، بشدت احساس می شد. لذا طی مکاتبه با شرکت شهرک ها ، دفتر شرکت در ساختمان مرکزی شهرک فناری خودرو واحد 202 مورد اجاره قرار گرفت و طبق برندبوک معماری داخلی و تجهیز شد.


از اولین روز تاسیس شرکت هدف و برنامه موسسین افزایش سهامداران بوده و هست به نحوی که تمام قطعه سازان و افرادی که به نوعی می توانند به این صنعت کمک کنند، سهامدار شرکت شوند. اما موسسین مصمم بودند تا شرکت فعالیت انجام دهد تا بتواند گزارش مناسبی ارائه نمایند لذا در دی ماه 1399 همزمان با آماده شدن جعبه های تاماپارت برای 4 نوع قطعه، دعوتنامه ای برای خرید سهام شرکت از محل افزایش سرمایه همراه با یک جدول، حاوی اهداف استراتژیک توسط پیک موتوری به تک تک اعضای انجمن با دریافت امضای رسید نامه، ارسال شد و بعد از دریافت رسیدها از پیک موتوری برای اطمینان بیشتر، با اعضا تماس تلفنی برای تایید دریافت نامه برقرار گردید. نکته حائز اهمیت در فروش سهام شرکت این بود که با توجه به اینکه هیات موسس از اعضای هیات مدیره انجمن بودند و تاسیس این شرکت را به نوعی جزو وظایف انجمنی خود می دانستند لذا در این مرحله از فروش سهام هر چند اصولاً و قانوناً باید اموال شرکت و مالکیت معنوی آن تجدید ارزیابی می شد و قیمت واقعی و به روز ارزش سهام مشخص می شد ولی صرفاً در این مرحله از فروش سهام بنا به تصویب هیات مدیره ، قیمت سهام به قیمت اسمی یعنی قیمت زمان تاسیس واگذار گردید تا اعتماد سازی در این کار گروهی شکل تازه ای به خود بگیرد. در این مرحله حدود 47 ( 5 حقوقی+6 قبلی+ 36 جدید) نفر از 40 واحد صنعتی سهام شرکت را خریداری کردند که حدود 5 شرکت نیز بصورت حقوقی سهامدار شده اندکه مایه مباهات است و اکنون مراحل ثبت سهام افراد حقیقی و حقوقی در اداره ثبت شرکت ها در حال ثبت است که طبق پیش بینی ها تیر ماه 1400 امکان صدور برگ سهام محقق شود، افرادی هم که موفق به خرید سهام نشده اند، در صورت تمایل باید منتظر مصوبه هیات مدیره برای عرضه سهام از طریق افزایش سهام بعد از تیرماه 1400 باشند.


اهداف شرکت در سال 1399 :
1 – حضور در بازار لوازم یدکی تهران و معرفی برند تاماپارت 100% محقق شده و با ساخت جعبه های اختصاصی برای هر یک از قطعات و عرضه آنها در بازار در حال توسعه هستیم.
2 – شروع پروژه معماری سازمانی برای تشکیل استخوان بندی اساسی شرکت. برند بوک به اتمام رسیده و در حال مطالعه شرکت ها برای انتخاب مشاور و مجری سایر موارد هستیم . با توجه به سنگین بودن پروژه و هزینه بر بودن دست به عصا حرکت می کنیم.
3 – ایجاد سازمان فروش و سازمان تامین قطعه. پروژه شروع شده ، قرارداد خرید قطعه از تامین کنندگان با درنظر گرفتن منافع دوطرف بخصوص تامین قطعه با کیفیت برای حفظ و ارتقاء برند نهایی شده و  با تامین کنندگان قطعه و عمده فروشان تهران و مراکز استان ها در حال مذاکره هستیم .
4 – دعوت قطعه سازان به خرید سهام . محقق شده و در حال ثبت سهام داران هستیم.
5 – شروع مقدمات پروژه ساخت زمین مانند بررسی نیازها و موارد لازم در ساختمان شرکت و معماری داخلی و خارجی ، مقدمات انجام واگذاری امور مربوط به احداث بنا تا در سال 1400 عملیاتی شود.

برنامه های سال 1400 :
1 – شروع پروژه احداث ساختمان شرکت
2 – توسعه سازمان فروش و سازمان تامین و هدف گذاری افزایش سبد کالا بصورت پلکانی از اردیبهشت تا بهمن ماه 1400 و رساندن سبد کالا از 42 قلم کالای فعال و غیر فعال فعلی ( غیر فعال یعنی کالا در سبد داریم ولی به دلایل مختلف نتوانسته ایم بفروشیم) به حداقل 70 قلم کالای فعال
3 – ایجاد انبار تبریز و تهران
4 – شروع معماری سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات و مکانیزه کردن سیستم خرید و فروش
5 – برون سپاری واحد روابط عمومی شرکت و ایجاد ارتباط دوسویه بسیار قوی و منسجم با تامین کنندگان قطعه و مراکز عرضه قطعه و سهامداران و جامعه به نحوی که ذی نفعان این شرکت از یک کانال ارتباطی مشخص وتعریف شده اخبار شرکت را دریافت نمایند.
6 – مطالعه و ورود به عرضه مواد اولیه نظیر فولاد آلیاژی و ورق های صنعتی با ساختاری درست به قطعه سازان
7 – مطالعه و ورود به عرضه ابزارآلات مصرفی با کیفیت خصوصاً ابزارآلات برشی ماشین کاران نظیر : تیغچه تراشکاری، مته، قلاویز و نظایر آن 
8 -احصاء نیازهای بازار لوازم یدکی از قطعاتی که یا تامین کننده داخلی ندارند یا تامین کنندگان قابل قبول بازار نیستند و سوق دادن آنها به قطعه سازان استان برای توسعه بازار صنعت قطعه سازی استان و تشکیل تیم های مهندسی برای ساخت آنها 

فلسفه وجودی تاسیس شرکت آرمان ماشین پارت تبریز، ایجاد برند مشترک قطعه سازی استان و انتفاع واحدهای قطعه سازی و سهامداران گرامی است بنابراین هر کس می تواند از لحاظ شناساندن این شرکت در شبکه های مجازی برای اهمیت دادن به ایجاد برند مشترک، یا تامین قطعات با کیفیت و قیمت مناسب، مشاوره در زمینه های مختلف و نهایتاً از هر طریق که کمک حال هیات مدیره برای پیشبرد اهداف شرکت باشد ، مورد حمایت و استقبال هیات مدیره است.